CARCASSONNE – recenzja gry planszowej

Jeżeli poszukujesz gry, która będzie pasować większości osób to oto ona – Carcassonne. Gra zarówno dla dzieci, dorosłych, jak i starszych ludzi. Dobra dla początkujących graczy, jak i dla zaawansowanych. Gra, która w tym roku kończy 20 lat, a wciąż jest bardzo popularna.

Carcassonne - pudełko

Podstawowe informacje

  • Liczba graczy: 2 – 5 osób,
  • Wiek: od 7 lat,
  • Czas gry: 30 – 45 minut,
  • Wydawca: Bard,
  • Twórca: Klaus-Jürgen Wrede,
  • Edycje: 2

Zawartość pudełka

Carcassonne - zawartość pudełka

Posiadamy drugą edycję Carcassonne, w której pudełku znajdujemy instrukcję, 72 żetony, 1 planszę z punktacją i 45 pionków w 5 kolorach (w tym 5 pionków opatów). Pionki te są również nazywane meeplami, co oznacza drewniany element gry w kształcie człowieka. Pudełko zawiera podstawową wersję gry oraz dwa mini rozszerzenia – Opata i Rzekę.

Wszystkie elementy są bardzo dobrze wykonane i mogą posłużyć latami. Wypraska jest zaprojektowana w taki sposób, aby w górnej przegródce było miejsca na żetony, a resztę elementów można przechowywać w dolnej. My układamy wszystkie żetony oprócz tych z minidodatku Rzeka oraz pierwszego kafelka, w górnej przegródce w taki sposób:

Carcassonne - zawartość pudełka

Przygotowanie rozgrywki

Rozgrywkę należy zacząć od wyciągnięcia kafelka z ciemnym rewersem oraz odwrócenia i pomieszania reszty kafelków na stronę z poniższym nadrukiem. Kafelek z lewej strony to kafelek terenu, a z prawej to pierwszy kafelek:

Carcassonne - rewers kafelka

Każdy gracz powinien wybrać swój kolor i wziąć 8 pionków (bez wyższego pionka, który jest z mini dodatku Opat). Należy rozłożyć planszę do punktacji i położyć na miejscu 0 po jednym pionku każdego z graczy. Pierwszy kafelek terenu (ten z ciemnym rewersem) należy ustawić na środku powierzchni do grania (która nie powinna być zbyt mała!).

Gra polega na tym, że każdy z graczy dobiera kafelek i kładzie go na stole w taki sposób, aby stworzyć ciągły krajobraz. Kafelki należy układać, tak aby chociaż jednym bokiem stykały się z innym kafelkiem (nie może być na ukos!). Punkty otrzymuje się poprzez tworzenie dróg, miast i obudowywanie klasztorów.

W grze mamy bardzo różnorodne kafelki, przykładowo:

Carcassonne - przykładowe kafelki
Od lewej: miasto, klasztor, droga (kafelek poniżej to również droga z symbolem ogródka – ważne przy mini dodatku Opat), droga + miasto z tarczą, zamknięcie drogi.

Kafelki mogą przedstawiać różne wycinki krajobrazu. Na zdjęciu powyżej, na pierwszym od lewej widzimy kawałek miasta. Miasto, aby mogło być zamknięte, musi z każdej strony być obramowane murem. Drugi kafelek wskazuje nam klasztor. Aby móc osiągnąć maksymalną ilość punktów za klasztor należy obramować go z każdej strony 8 innymi kafelkami. Trzeci kafelek zawiera drogę, która jest biała. Aby móc zamknąć drogę należy z obu stron ją zakończyć. Na kolejnym kafelku widzimy drogę z miastem – taki kafelek jest przykładowym sposobem na zamknięcie drogi z jednej strony. Na tym kafelku, na mieście jest widoczna tarcza, która podwaja wartość kafelka przy podliczaniu punktów za miasto. Ostatni kafelek jest wioską, która również jest zakończeniem drogi. Do kafelka z drogą i ogródkiem powrócę przy opisywaniu mini dodatku Opat w dalszej części.

Rozgrywka

Zasady gry są bardzo proste i można je podsumować w kilku krokach:

  • weź losowy kafelek,
  • dołóż go do już wyłożonych kafelków na stole, tak aby zachować ciągłość terenu,
  • jeśli masz wolnego meepla, to możesz położyć go na odpowiednim miejscu, jeśli jest taka możliwość,
  • jeśli miasto, droga lub klasztor zostały zamknięte, to ściągnij meepla z planszy,
  • jeżeli zamykasz miasto, drogę lub klasztor to nie możesz po ściągnięciu od razu w tej turze położyć go na wylosowanym kafelku, wyjątkiem jest sytuacja, kiedy posiadasz inne wolne pionki,
  • nie można ściągnąć pionka wcześniej, niż przed zamknięciem,
  • możesz położyć rolnika na kafelku, który wyłożyłeś w tej turze.

UWAGA! Piona można położyć tylko i wyłącznie na kafelku, którego zagraliśmy w tej turze.

Jeśli masz wolnego meepla to możesz położyć go na odpowiednim miejscu jeśli jest taka możliwość„. Postaram się to wyjaśnić dość prosto. Najważniejsza informacja jest taka, że nie można położyć swojego meepla, jeśli jakiś już leży na danym terenie. Przykładowo dociągnęliśmy kafelek z drogą. Możemy go dołączyć do już istniejącej drogi. Następnie jest prosty warunek. Jeśli na tej drodze jest już jakiś pionek (może być nasz), to nie możemy położyć swojego pionka na tym kafelku z drogą. To samo tyczy się miast. Jeśli na tej drodze nie ma żadnego pionka (droga jest pusta), to możemy spokojnie położyć swój pionek. Gdy dociągniemy klasztor, to musimy się jedynie zastanowić, jak wykorzystać aktualny teren, tak aby za jednym położeniem kafelka, był już otoczony największą ilością innych kafli. Należy mieć tu na uwadze, że jeśli dokładamy kafelek przy klasztorze gdzie jest inny gracz, to dajemy mu dodatkowe punkty. Tak samo spokojnie możemy dołączyć kawałek terenu (miasto czy droga lub pole), aby inny gracz zdobył punkty. Wiadomo, brzmi to słabo, bo jak oddać punkty, ale czasem jest lepiej dołożyć niewygodny kawałek terenu, aby osoba miała ogromne trudności z zamknięciem dużego miasta, niż żeby dostała dużą ilość punktów gdy jednak je zamknie.

Inny przykład – mamy dwie rozpoczęte drogi i na każdej z nich jest już ktoś. Nic nie stoi na przeszkodzie połączyć dobranym właśnie kafelkiem te dwie drogi, robiąc z nich jedną dłuższą (nie można oczywiście na tym kafelku postawić swojego meepla). Spowoduje to, że jedną drogę będą zajmować już dwa meeple. Tutaj znowu mamy dwa „jeśli”. Jeśli jest remis – gracze mają po tyle samo pionków, to oboje zdobywają taką samą ilość punktów. Jeśli któryś gracz ma przewagę w liczebności na danym terenie – tylko ten gracz zdobywa punkty. Marta nazywa to „zdobywanie punktów na innych graczach„. Ja raczej nazywam to „możliwością zdobycia darmowych punktów małym kosztem„. Oczywiście taka sytuacja może irytować, jeśli ktoś wzbogaci się na naszym pieczołowicie budowanym mieście, lub co gorsza je przejmie, ale trudno, taka gra 😉

Carcassonne - droga
Zamknięta droga z niebieskim pionkiem

Każdy meeple kładziony w danym miejscu, ma swoją nazwę. Na drodze – są to zbójnicy, w mieście – rycerze, na trawie (polach) – rolnicy, a w klasztorze – mnisi.

Rolnika możesz położyć na kafelku poziomo na zielonym obszarze (trawie / polu):

Carcassonne - rolnik
Rolnik – zielony i niebieski pionek na trawie.

Rolnik działa w ten sposób, że jest „zamrożonym” pionkiem, który pozostaje na kafelku do końca gry i dopiero wtedy rozliczane są za niego punkty. Rolnik może być położony jedynie w taki sposób, aby na trawie, którą zajmuje nie było żadnego innego pionka. Teren zajmowany przez rolnika jest to nieprzerwany (poprzez drogę, miasta lub rzekę) ciąg trawy widoczny na krajobrazie. Na powyższym zdjęciu jest możliwe rozłożenie dwóch rolników, ponieważ ich tereny nie są ze sobą połączone. Przy rozkładaniu rolników ważne jest to ile zamkniętych lub potencjalnych do zamknięcia miast jest na obszarze, ponieważ za każde takie miasto gracz otrzymuje 3 punkty, co często zaważa na wynikach całej rozgrywki 🙂

Carcassonne - miasto
Zamknięte miasto z żółtym pionkiem
Carcassonne - przykładowa rozgrywka
Przykładowa rozgrywka dla trzech graczy z mini dodatkami Opat i Rzeka.

Podliczanie punktów

W trakcie gry podlicza się punkty za obramowane klasztory, zamknięte miasta i drogi w następujący sposób:

  • za zamkniętą drogę zlicza się wszystkie kafelki, które wchodzą w skład drogi od początku do końca i to jest liczba punktów,
  • za zamknięte miasto zlicza się wszystkie kafelki, które wchodzą w skład miasta + liczba tarcz i przemnaża się razy 2 pkt,
  • za obramowane klasztory zlicza się wszystkie kafelki na około + 1 pkt za kafelek z klasztorem (łącznie 9 pkt).

Przy podliczaniu punktów w trakcie rozgrywki od razu zaznaczamy je na planszy punktacji, poprzez przesunięcie pionka danego gracza o ilość uzyskanych punktów.

Natomiast na koniec gry punktacja jest następująca:

  • nie zamknięte miasto – (liczba kafelków + liczba tarcz) x 1 pkt,
  • nie zamknięta droga – liczba kafelków x 1 pkt,
  • klasztor nie obramowany w całości – liczba kafelków na około + 1 pkt za kafelek z klasztorem,
  • na koniec punktuje się również za położonych na kafelkach rolników – każde zamknięte miasto w zasięgu rolnika x 3 pkt.

Mini dodatek Opat

Dodatek wprowadza pionka opata (najwyższy pionek), który może być położony na klasztorach, jak i na wspomnianych wcześniej ogródkach, znajdujących się na różnych kafelkach. Ogródki wyróżniają się tym, że są traktowane w ten sam sposób jak klasztory, ale można na nich położyć jedynie opata.

Opat różni się również od zwykłych pionków tym, że może być zdjemowany wcześniej niż przed całkowitym obramowaniem kafelka z klasztorem lub z ogródkiem, ponieważ można go zdjąć jeżeli nie kładziemy innego pionka. Natomiast nakładanie opata jest prawie takie samo jak innych pionów, jedyną różnicą są typy kafelków, na których można go położyć – jest to jedynie klasztor i ogródek.

Mini dodatek Rzeka

Jest to dodatek, który możemy zastosować zamiast pierwszego kafelka. W wariancie z rzeką przy rozpoczęciu gry układamy naprzemiennie kafelki z rzeką, których rewersy są takie same jak pierwszego kafelka.

Carcassonne - początek i koniec dodatku rzeka
Pierwszy i ostatni kafelek rzeki

Pierwszy kafelek rzeki jest układany przez pierwszewgo gracza i później w wybranej kolejności gracze powinni wykładać następne kafelki ze stosiku z rzeką. Przykładowo może to wyglądać w ten sposób:

Carcassonne - dodatek rzeka

Dodatek rzeka nie wprowadza innych dodatkowych zasad, a jest jedynie uprzyjemnieniem i delikatnym wydłużeniem rozgrywki.

Nasza opinia

Według nas gra jest bardzo przyjemna, dobra dla wszystkich graczy. Mamy do niej osobisty sentyment, ponieważ była to jedna z naszych pierwszych gier, która wprowadziła nas w świat gier „bez prądu”. Graliśmy w nią zarówno sami, jak i w kilka osób, a także z młodszymi i starszymi wiekowo graczami, co nie sprawiało nikomu trudności.

Czas gry wskazany na pudełku jest optymalny, przy pierwszych rozgrywkach będzie wynosił on bliżej 45 minut, natomiast po opanowaniu zasad i „ograniu się” może się zmniejszyć nawet poniżej 30 minut.

Elementy takie jak plansza, kafelki i piony są solidne i na pewno posłużą przez lata.

Charakter tej gry stwarza możliwości posiadania różnej planszy przy każdej rozgrywce. Jest to możliwe dzięki dużej losowości, ponieważ każdy element, który otrzymamy w trakcie rozgrywki będzie losowany, jego rozłożenie jest już w gestii konkretnego gracza, ale dla graczy, którzy nie lubią kiedy gra jest bardzo losowa może to nie przypaść do gustu i mogą szybko się znudzić. Natomiast dla innych osób ciekawy będzie dreszczyk emocji, kiedy do ostatniego kafelka nie wiesz, czy miasto uda się zamknąć i zgarnąć za nie podwojone punkty.

Co do interakcji pomiędzy graczami, to w tej grze mamy wiele możliwości. Można nie przeszkadzać sobie nawzajem i grać „na siebie”, lub też wcinać się do miast, czy dróg innych graczy, gdzie często nie są oni w stanie temu zapobiec ze względu na losowość.

Plusy:

  • dla młodszych i starszych,
  • dla doświadczonych i mniej doświadczonych graczy,
  • ładne wykonanie,
  • przyjemna mechanika,
  • duża regrywalność.

Minusy:

  • zbyt duża losowość
  • występują negatywne interakcje, gdzie można „psuć” komuś budowane miasto, albo nawet je przejąć – dla ludzi o mocnych nerwach 😈

Ciekawostki

Aby uprzyjemnić sobie rozgrywkę polecamy zaopatrzyć się dodatkowo w woreczek na kafelki, aby móc z niego losować 🙂 My mamy taki, kupiony za kilka złotych na Aliexpress:

Carcassonne - woreczek - miły dodatek urozmaicający rozgrywkę

A dla Mistrzów Gry w RPG, ułożona w trakcie rozgrywki mapa może być potraktowana jako generator terenu 😎

Carcassonne posiada dużo dodatków:

  • Cyrk objazdowy
  • Hrabia, król i rzeka
  • Karczmy i katedry
  • Księżniczka i smok
  • Kupcy i budowniczowie
  • Mosty, zamki i bazary
  • Opactwo i burmistrz
  • Owce i wzgórza
  • Wieża

Na rynku są 3 wersje gry: Safari; Star Wars; Gorączka złota.

W Carcassonne od 2010 roku organizowane są Mistrzostwa Polski.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *