Talisman Magia i Miecz Żniwiarz – recenzja dodatku

Talisman Magia i Miecz to naprawdę świetna gra przygodowa, ale kiedy znudzi wam się granie w podstawową wersję, to mamy do polecenia bardzo dobry dodatek z dużą ilością kart przygód. Do Talismana wkracza Żniwiarz.

Talisman Żniwiarz - pudełko
Talisman Żniwiarz - zawartość pudełka

Pudełko do dodatku Żniwiarz zawiera 90 kart przygód, 26 kart zaklęć, 12 kart zadań Czarownika, 4 karty poszukiwaczy, 1 karta Żniwiarza, 4 figurki poszukiwaczy, 1 figurka Żniwiarza.

Karty przygód są uzupełnieniem talii z podstawki Talismana. Żniwiarz wprowadza zarówno pozytywne przygody, jak i np. Kostur Druida, który pozwala zmieniać charakter postaci według swojej woli, jaki i negatywne np. Kamienny Golem o sile 6, przeciw któremu nie można korzystać z broni. Karty są wyważone i świetnie urozmaicają rozgrywkę. Warto też zwrócić uwagę na liczbę kart przygód, których jest 90, a w podstawce dostajemy 104, więc dodatek prawie dwukrotnie zwiększa stos kart przygód.

Talisman Żniwiarz - Karty przygód

Żniwiarz dodaje również karty zaklęć, które również rozszerzają rozgrywkę, a nawet wprowadzają nowy sposób przejścia przez Rwącą Rzekę – zaklęcie Spacer po wodzie pozwala przejść do Środkowej Krainy na takich samych zasadach, jak przy korzystaniu z tratwy. Tak samo, jak w przypadku kart przygód, zaklęcia są odpowiednio wyważone – mamy do czynienia zarówno z pozytywnymi, jak i negatywnymi zaklęciami.

Talisman Żniwiarz - zaklęcia

Jedną z nowości wprowadzonych do podstawowej wersji Talismana, są karty zadań Czarownika. W podstawce mieliśmy takie zadania, ale były one ograniczone do kilku i w pełni jawne dla reszty graczy, ponieważ były wybierane na podstawie rzutu kości. Dodatek Żniwiarz pozwala na skorzystanie z podstawowej wersji lub wprowadzenie wyboru jednej z dwunastu kart i wykonanie tak wybranego zadania. Zasadą alternatywną, która według nas jest bardziej ekscytująca i to ją stosujemy, jest wylosowanie karty zadań Czarnoksiężnika w ciemno. Jeżeli gracz wykona zadanie, to karta zostaje odrzucona i nie wraca do talii. Jeżeli poszukiwacz zostanie zabity, wtedy karta wraca do talii.

Talisman Żniwiarz - zadania czarnoksiężnika

Dodatek wprowadza również czterech nowych poszukiwaczy – Mędrca, Rycerza, Kupca i Mroczną Kultystkę. Wszyscy poszukiwacze są ciekawi i mają przydatne zdolności.

Mędrzec pozwala podglądać wierzchnie karty Przygód i Zaklęć w taliach, wylosować jedno zaklęcie, jeżeli na początku tury nie posiada żadnego, a także można bez konsekwencji przerzucić kość za ruch. Jest to jedna z ulubionych postaci Marty, ponieważ jako Mędrzec ma się bardzo dużą wiedzę o „przyszłości”.

Talisman Żniwiarz - Mędrzec

Rycerz zawsze jest dobry i rozpoczyna grę, posiadając już dwa przedmioty – miecz i zbroję. Dodatkowo przy wykonywaniu rzutu za modlitwę pozwala na dodanie jednego lub dwóch oczek do wyniku. Minusem Rycerza jest to, że nie może atakować innych dobrych poszukiwaczy, z wyjątkiem obszaru Korony Władzy, ale w sumie tacy są rycerze 🙂

Kolejny nowy poszukiwacz, to Kupiec, który jest bogaty, ponieważ zaczyna rozgrywkę z 5 sztukami złota, a dzięki pieniądzom może wymykać się Wrogom – Smokom i Potworom, płacąc za każdym razem 1 sztuką złota. Bycie Kupcem pozwala na dodatkową interakcję z poszukiwaczami, a mianowicie jest to handlowanie. Jeżeli Kupiec trafi na obszar zajmowany przez innego poszukiwacza, może wymienić się przedmiotem z innym poszukiwaczem, który nie musi wyrażać na to zgody. Jakże to przydatne, prawda?

Ostatni nowy poszukiwacz, to Mroczna Kultystka, która jest bardzo dobrą postacią, która w stosunku do innych graczy niesamowicie szybko się rozwija. Może to zrobić, dzięki swojej zdolności – za każdym razem, kiedy zabije Wroga, albo wygra z innym poszukiwaczem i zmusi go do utraty życia, to rzuca jedną kością i otrzymuje to, co wskazuje jej karta. Są to same dobre rzeczy – 1 Los, 1 złoto, 1 Życie, 1 Siła, 1 Moc i 1 Zaklęcie. To nie wszystko – jeżeli Kultystka wygrała z dobrym poszukiwaczem, to może dodać 1 do uzyskanego wyniku. Dodatkowo Kultystka atakując innego poszukiwacza, może wybrać walkę psychiczną. Pomniejszą specjalnością jest to, że jej charakter jest zawsze zły. Według nas Mroczna Kultystka jest aż zbyt dobrą postacią, która może bardzo szybko wygrać – jeżeli inni poszukiwacze nie będą mogli jej szybko zabić, to mogą nie mieć szansy w rozgrywce.

Talisman Żniwiarz - figurki

Ostatnim i najważniejszym elementem wprowadzonym przez dodatek jest postać Ponurego Żniwiarza, czyli śmierci. Nie wpływają na nią żadne zaklęcia, karty przygód, ani specjalne zdolności poszukiwaczy. Ponury Żniwiarz jest poruszany przez graczy, w momencie, kiedy ktoś wyrzuci „1” w rzucie za swój ruch. Po rozegraniu normalnie całej tury gracz musi rzucić kością za ruch Ponurego Żniwiarza. Ruch Ponurego Żniwiarza jest taki sam, jak poszukiwaczy, z wyjątkiem tego, że może przechodzić bez przeszkód pomiędzy Zewnętrzną a Środkową Krainą poprzez przejście obok Strażnika i poruszanie się ze Świątyni do Gospody i odwrotnie. Ponury Żniwiarz nie może jednak przekroczyć Tajemnych Wrót, czyli wejść do Wewnętrznej Krainy.

Jeżeli gracz zapomni wykonać ruch za Żniwiarza, a inny gracz rozpocznie już swoją turę, to możliwość poruszenia Żniwiarza przepada.

Jeśli poszukiwacz na koniec swojego ruchu znajdzie się na polu zajmowanym przez Ponurego Żniwiarza, to nic się nie dzieje, a gracz normalnie rozgrywa swoją turę w zgodzie z instrukcją z obszaru. Natomiast jeżeli podczas ruchu Ponurego Żniwiarza, trafi on ostatecznie na pole zajmowane przez poszukiwacza, to w tym momencie poszukiwacz rzuca jedną kością i wykonuje instrukcję wskazaną na karcie Żniwiarza.

Talisman Żniwiarz - Ponury Żniwiarz

Nasza opinia

Według nas Żniwiarz jest bardzo dobrym dodatkiem do Talismana. Fajnie rozszerza rozgrywkę zarówno dzięki dużej ilości kart przygód, zaklęciami, kartami zadań Czarownika, poszukiwaczami, jak i ostatecznie postacią Ponurego Żniwiarza.

Karty przygód, jak i zaklęcia są dobrze wyważone. Niestety co do poszukiwaczy, to sprawa wygląda trochę inaczej. Trójka z nich – Rycerz, Kupiec i Mędrzec są bardzo dobrymi postaciami, natomiast Mroczna Kultystka jest, aż zbyt dobra. Szybko się rozwija, przez co może łatwo wygrać i inni gracze będą mieć ogromny problem, by ją pokonać.

Karty zadań Czarownika są ciekawym elementem i dzięki nim możemy, chociażby zapamiętać jakie zadanie mamy do wykonania. Ułatwia to rozgrywkę, a także zwiększa ilość zadań, dzięki czemu nie są one monotonne 🙂

Ostatni i główny element tego dodatku, to tytułowy Ponury Żniwiarz, który jest bardzo nieprzewidywalny. W jednej rozgrywce może praktycznie nie mieć znaczenia, a w innej będzie grać główne skrzypce. W rozgrywce dwuosobowej jego znaczenie jest raczej mniejsze niż przy większej ilości graczy, kiedy poszukiwacze zajmują więcej obszarów na planszy. Żniwiarz w jednym momencie może dać poszukiwaczowi dar, a przy kolejnym spotkaniu może go zabić – jest to fajny element losowości.

Plusy i minusy

Plusy:

  • wprowadza dużo kart przygód,
  • ładne wykonanie elementów,
  • karty zadań Czarownika ułatwiają i urozmaicają rozgrywkę,
  • świetnie wyskalowana postać Żniwiarza.

Minusy:

  • źle wyważona Mroczna Kultystka
  • przy mniejszej ilości graczy, postać Ponurego Żniwiarza bardziej snuje się po planszy, niż bierze w grze czynny udział

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *